Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/93621
Title: | Portuguese complementary education in the United Kingdom | Other Titles: | O ensino português no estrangeiro no Reino Unido | Authors: | Marques, Pedro | Keywords: | complementary education;heritage language;Portuguese;Ensino Português no Estrangeiro;língua de herança;português | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Uma das manifestações mais visíveis do
ensino da língua portuguesa no Reino Unido,
o Ensino Português no Estrangeiro, resulta
da imigração portuguesa entre os anos 60
do século XX e a atualidade, realidade que
adquiriu uma nova expressão com a chegada
de imigrantes brasileiros entre 1990 e a
primeira década de 2000. As aulas de língua
portuguesa nasceram como uma iniciativa
de base comunitária, promovidas por pais e
associações de imigrantes e marcadas por uma
política de manutenção de língua. Ainda antes
da revolução de 1974, o governo português
assumiu a organização dos cursos, tendo a
expansão da rede de apoio às comunidades
diaspóricas acontecido no período pós‑revolucionário.
Na viragem para o século XXI,
a rede teve de se adaptar a novos discursos
políticos e legislativos. Especialmente após
o período entre 2006 e 2009, momento em
que os cursos transitaram para a tutela do
Instituto Camões, a língua portuguesa adquiriu
um novo papel, o de recurso económico num
mundo globalizado. No seio da comunidade,
a aprendizagem de português passou a ser
encarada como um investimento em capital
cultural e educativo. One of the most visible manifestations of Portuguese language education in the United Kingdom, complementary schooling (Ensino Português no Estrangeiro) is the result of Portuguese immigration from the 1960s to the present day, magnified by the intake of Brazilian migrants in the 1990s and 2000s. Heritage language classes were a grassroots initiative of parents and immigrant associations with a strong component of language maintenance. Just before the 1974 democratic revolution in Portugal, the Portuguese government took over the organisation of classes but the development of the network as a support mechanism of migrant communities happened in the post‑revolutionary period. At the turn of the 21st century, the provision of complementary classes had to adapt to new political and legislative discourses. Especially after the 2006‑2009 period, when the classes came under the supervision of the Instituto Camões, Portuguese language was assigned a new role, that of an economic asset in a globalised world. Amongst the community, Portuguese language education became an investment in cultural and educational capital. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/43245 | ISSN: | 2183-3796 (digital) 0870-4147 |
DOI: | 10.14195/0870-4147_48_9 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
portuguese_complementary_education_in_the_uk.pdf | 573.66 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.