Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/94539
Title: El mejoramiento de la escuela: líneas actuales de investigación
Other Titles: School improvement: current lines of research
A melhoria da escola: linhas atuais de investigação
Authors: Bolívar, Antonio
Keywords: mejora escolar;construcción de capacidades;liderazgo;comunidades profesionales;aprendizaje organizacional;school improvement;building capacity;leadership;professional communities;organizational learning;melhoria escolar;construção de capacidades;liderança;comunidades profissionais;aprendizagem organizacional
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Este trabajo realiza una revisión actual de las políticas de mejoría de la escuela, desde la perspectiva de escuela como unidad clave de cambio y el aprendizaje organizacional. En lugar de estrategias verticales o prescriptivas, esto implica modos horizontales de trabajar con las escuelas, para que puedan construir sus capacidades de mejoría. Un corpus creciente de investigación sugiere que la escuela requiere ser articulada mediante el desarrollo de un liderazgo pedagógico y una comunidad profesional. La sostenibilidad del cambio se apoya en la construcción de capacidades de toda la escuela para promover el aprendizaje profesional.
O artigo realiza uma revisão atual das políticas de melhoria da escola, desde a perspetiva de escola como uma unidade fundamental de mudança e aprendizagem organizacional. Em vez de estratégias verticais ou prescritivas, isto implica formas horizontais de trabalho com as escolas, para que possam construir as suas capacidades de melhoria. Um crescente corpo de pesquisas sugere que a escola requer ser articulada mediante o desenvolvimento de uma liderança pedagógica e uma comunidade profissional. A sustentabilidade da mudança apoia-se na construção de capacidades de toda a escola para promover a aprendizagem profissional.
This paper makes a current review of school improvement policies from the school perspective as a key unit of change and organizational learning. Instead of vertical or prescriptive strategies, this implies horizontal ways of working with schools, so that they can build their improvement capacities. A growing corpus of research suggests that the school needs to be articulated through the development of pedagogical leadership and a professional community. A distributive understanding of leadership can promote a professional learning community. The sustainability of change is supported by school-wide building school capacity to promote professional learning.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/43360
ISSN: 0870‑418X
1647-8614 (PDF)
DOI: 10.14195/1647-8614_51-2_1
Rights: open access
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
el_mejoramiento_de_la_escuela.pdf458.69 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.