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https://hdl.handle.net/10316.2/41377
Title: | Discursos e percursos identitários da Universidade brasileira na Primeira República (1889-1930) | Other Titles: | Pathways and identity discourses in the Brazilian University during the First Republic (1889-1930) | Authors: | Ésther, Angelo Brigato | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Neste artigo refletimos acerca da construção autoritária da identidade
institucional da universidade brasileira em seus primeiros dias, isto é, durante
a Primeira República (1889-1930). Geralmente, quando se fala acerca da universidade,
parece haver a presunção de que o leitor sabe, de antemão, qual é ou
qual deveria ser a sua identidade institucional. Subjacente a essa premissa há
a pressuposição de uma identidade a priori definida, e que esta identidade
se constituiria, portanto, numa essência - cujos defensores desejam manter e
cujos adversários ou críticos desejam. Ao mesmo tempo, é comum afirmar-se que a universidade "está em crise". O que procuramos mostrar é que a crise
da universidade brasileira começa em seu nascimento, fruto de um embate
político-ideológico, em que se trava uma disputa entre políticas de identidade
institucional conflitantes, cujo resultado final se alcança, fundamentalmente,
por meio de uma matriz autoritária de decisão. The aim of this paper is to rethink the construction of the institutional identity of the Brazilian university in its founding days (First Brazilian Republic, 1889- -1930). Frequently, when talking about a university there is the presumption that the reader already knows what is or what should be a university institutional identity. Underlying this presumption is the belief that there is an a priori one, that is to say, that there is a definite university essence - which some want to keep and opponents want to fight. Simultaneously, it is common to hear that the university is in a crisis. We hope to show that the Brazilian University has been in a crisis since its foundation, a crisis that is the result of political and ideological struggles and of opposing definitions of what a university should be. The solution of these on-going conflicts has been achieved, mainly, by authoritarian decisions. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/41377 | ISSN: | 0870-0958 2183-8925 (digital) |
DOI: | 10.14195/2183-8925_33_17 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de História das Ideias |
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