Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/41628
Title: | Mar, música e ideologia: Portugal entre Os Lusíadas e a História Trágico-Marítima | Other Titles: | The ocean, music and ideology: Portugal between The Lusiads and the Tragic History of the Sea | Authors: | Neto, Sérgio | Issue Date: | 2007 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | É axioma, se não mesmo lugar-comum, afirmar que o mar
desempenhou um papel decisivo na História Portuguesa. De resto,
que dizer da sua quase omnipresença nos elementos mítico-culturais
imediatamente relacionáveis com a "índole" nacional: saudade, fado,
sebastianismo? As suas marcas, que perpassaram os mais diversos
domínios artísticos e culturais, tiveram, na música do século XX, um eco
também ele idiossincrático. Desta forma, na formulação musical do mar buscou-se, consciente ou inconscientemente, reflectir acerca do passado e
do destino dos portugueses, revelando assim um dos caminhos possíveis
a trilhar pelo nacionalismo. Em consonância ou dissonância com a
ideologia dominante da época, várias visões/interpretações da História
viram a luz do dia: a cíclica de Viana da Mota; a etnográfica de Frederico
de Freitas; e a anticolonialista e desmitificadora de Lopes-Graça. It is an axiom, or just common sense, to assert that the ocean played a decisive role in Portuguese History. How else to view its all but complete omnipresence in those mythical and cultural elements - namely saudade, fado, Sebastianism - directly traceable to the national "character"? Its mark, which is pervasive in a wide variety of artistic and cultural spheres, was also singularly felt in 20th century music. Giving musical expression to the ocean was therefore a conscious or unconscious attempt to reflect upon the past and the destiny of the Portuguese people, thus revealing one of the possible paths to be followed by nationalism. Several visions/ interpretations of History were brought to life, some conforming to the dominant ideology of the time, others out of step with it: Viana da Mota's cyclical vision, Frederico de Freitas' ethnographic approach, and Lopes-Graça's anti-colonialist, demystifying take. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/41628 | ISSN: | 0870-0958 2183-8925 (digital) |
DOI: | 10.14195/2183-8925_28_12 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de História das Ideias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mar__musica_e_ideologia.pdf | 6.45 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.