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https://hdl.handle.net/10316.2/45238
Title: | A festa de Santo Antônio dos lusobrasileiros: religiosidade, comida e lazer | Other Titles: | The luso-brazilians’ feast of Saint Anthony: religiosity, food and leisure | Authors: | Rocha, Ariza Maria | Keywords: | feast;Luso-Brazilian Saint Anthony;religiosity;food;leisure;festa;Santo Antônio Luso-Brasileiro;religiosidade;comida;lazer | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/45206 | Abstract: | The Portuguese heritage took root in the cultural formation of the
Brazilian people. This work focuses on religion and highlights Saint Anthony of
Lisbon’s religious feast (or Saint Anthony of Padua). Such influence was brought by
the Franciscans, who accompanied the pioneer navigators, and proliferated across
the Portuguese domains. Due to his reputation of “matchmaker”, “miracle worker”
and protector of the poor, his worship has been incorporated into the Luso-Brazilian
culture and this devotion persists until nowadays. His feast day is on the 13th of
June in both countries and comprises traditional festivals characterized by cultural
proximities and distances concerning the food as well as the leisure and socializing
spaces created in Lisbon and in the Brazilian Northeast. This communication aims to identify, taking Saint Anthony’s religious festivities as the start point, the approaches
and distances between the Portuguese culture (Lisbon) and the Brazilian
culture (Barbalha) as to typical local food and drinks, as well as leisure as a means
of popular expression and immaterial value that brings wellness to the participants
of the previously mentioned countries. In order to investigate this food heritage, a
comparative study was carried out encompassing the analysis of documents such as,
iconography and newspapers, as well as the Paduan saint’s hagiographical sources. A herança dos portugueses enraizou-se na formação cultural dos brasileiros. Este trabalho enfoca a religião, com destaque para a festa religiosa a Santo Antônio de Lisboa (ou Santo Antônio de Pádua). Tal influência foi trazida pelos franciscanos que acompanhavam os navegantes pioneiros e proliferou-se nos domínios portugueses. Dada a fama de ser o santo “casamenteiro”, “milagreiro” e protetor dos pobres, seu culto incorporou-se na cultura e na devoção luso-brasileira e persiste até hoje. As homenagens ao santo são realizadas no dia 13 de junho em ambos os países, com festas tradicionais que guardam aproximações e distanciamentos culturais, tanto na parte da comida como nos espaços de lazer e socialização criados nas festas lisboetas e do nordeste brasileiro. Esta comunicação objetiva identificar, a partir da festa religiosa de Santo Antônio, as aproximações e os distanciamentos da cultura portuguesa (Lisboa) e brasileira (Barbalha) quanto às comidas e bebidas típicas do local e do lazer como forma de manifestação popular e como valor imaterial que apresenta benefícios de bem-estar aos participantes dos citados países. Para a investigação desse patrimônio alimentar, foram utilizados um estudo comparativo e documentos, tais como iconografias e jornais, além de recorrer as fontes hagiográficas do santo paduano. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/45238 | ISBN: | 978-989-26-1718-3 978-989-26-1721-3 (PDF) |
ISSN: | 2183-6523 | DOI: | 10.14195/978-989-26-1721-3_11 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Mesas luso-brasileiras: alimentação, saúde & cultura. vol. I |
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