Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47410
Title: | A cultura digital e os novos contextos de aprendizagem: quem sabe como e onde eu aprendo sou eu | Other Titles: | Digital culture and new learning contexts: who knows how and where I learn is me | Authors: | Ramos, Wilsa Maria Boll, Cintia Inês |
Keywords: | Digital Culture;Learning Ecology;Learning Paths;Human Development Theory;Identity of the Apprentice;Cultura Digital;Ecologia de Aprendizagem;Trajetórias de Aprendizagem;Teoria do Desenvolvimento Humano;Identidade do Aprendiz | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | The intensive and globalized use of several disruptive and at the same
time adaptive human resources has been the gateway to the creation of a new ecology of
learning, resulting from changes in the personal trajectories of learning, as a way of access
to knowledge in the information society. Digital culture is an appropriate backdrop for
discussing how these processes of change have impacted the pedagogical eye. The chapter
discusses the possibilities and opportunities arising from the digital culture that give a new
contour to the learning contexts, characterizing the trends and choices of routes for the construction of knowledge denominated of new ecologies. It also provides examples of
projects for schools that can support the training of culturally sensitive learners, who can
give meaning to their learning process. O uso intensivo e globalizado de diversos recursos multimídias disruptivos e ao mesmo tempo adaptativos à necessidade humana tem sido o portal de entrada para a criação de uma nova ecologia da aprendizagem, resultado de mudanças nas trajetórias pessoais de aprendizagem, como via de acesso ao conhecimento na sociedade da informação. A cultura digital é um pano de fundo apropriado para discutir como esses processos de mudanças têm repercutido no olhar pedagógico. O capítulo discute as possibilidades e oportunidades advindas da cultura digital que dão um novo contorno aos contextos de aprendizagem, caracterizando as tendências e escolhas de rotas para a construção de conhecimentos denominadas de novas ecologias. Também traz exemplos de projetos para as escolas que possam apoiar a formação de aprendizes sensíveis culturalmente, capazes de atribuir sentido ao seu processo de aprendizagem. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47410 | ISBN: | 978-989-26-1772-5 (PDF) 978-989-26-1771-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1772-5_2 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_cultura_digital_e_os_novos_contextos_de_aprendizagem.pdf | 1.2 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.