Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47413
Title: | A Pedagogia Digital e Maker como caminho para mente expandida | Other Titles: | Digital and Maker Pedagogy as a way to expanded mind | Authors: | Hardagh, Cláudia Coelho | Keywords: | Digital Culture;Maker Culture;Digital Cognitive Ignorance;Desterritory;Cultura Digital;Cultura Maker;Ignorância Cognitiva Digital;Desterritório | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | This text aims to analyse the territory of the school and its relationship
with Digital Culture. The analysed school territory is limited to Brazil, city of São Paulo,
and the Pedagogy course in a private institution and public schools of the periphery. We
analysed both official documents, questionnaires applied in the course of Pedagogy and
extension projects for public schools. The study is based on interdisciplinary epistemology,
with an axis in the field of Humanities - sociology, pedagogy and history of culture - to
build a theoretical framework of Digital and Maker Pedagogy. We analysed whether public
policies and institutional pedagogical proposals refer to Digital Culture. With this investigation,
we understood that there is no habitus of Digital Culture in the school culture. To
overcome this cultural mismatch, we advocate the insertion of Digital Pedagogy and Maker
Pedagogy into school territories as one of the ways to break cognitive and digital ignorance. To achieve these objectives we propose to strengthen the dialogue between teachers and
students, both as learners, bringing dodiscence to the insertion of the digital habitus, in
teacher’s praxis. Este texto visa analisar o território da escola e sua relação com a Cultura Digital. O território escolar analisado limita-se ao Brasil, cidade de São Paulo, curso de Pedagogia em instituição particular e escolas públicas da periferia. Analisamos documentos oficiais, questionários aplicados no curso de Pedagogia e projetos de extensão para escolas públicas. O estudo fundamenta-se na epistemologia interdisciplinar, com eixo na área de Humanas - sociologia, pedagogia e história da cultura - para construir um marco teórico da Pedagogia Digital e Maker. Analisamos se as políticas públicas e propostas pedagógicas institucionais fazem referência à Cultura Digital. Com a investigação, entendemos que não há o habitus da Cultura Digital na Cultura Escolar. Para sair desse descompasso cultural defendemos a inserção da Pedagogia Digital e Pedagogia Maker em territórios escolares, como um dos caminhos para romper a ignorância cognitiva e digital. Para alcançar tais objetivos propomos potencializar o diálogo entre professores e alunos, ambos na posição de aprendentes, trazendo a dodiscência para a inserção do habitus digital, na práxis do professor. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47413 | ISBN: | 978-989-26-1772-5 (PDF) 978-989-26-1771-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1772-5_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_pedagogia_digital_e_maker_como_caminho.pdf | 1.24 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.