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https://hdl.handle.net/10316.2/47416
Title: | Geração digital: o que os youtubers mirins do Brasil têm a dizer sobre raça, gênero e classes sociais | Other Titles: | Digital generation: what the Brazilian young youtubers have to say about race, gender and social class | Authors: | Jorge, Gláucia Maria dos Santos | Keywords: | Young Youtuber;Gender Representation;Race Representation;Class Representation;Youtuber Mirim;Representação de Gênero;Representação de Raça;Representação de Classe | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | The purpose of this text is to reflect on representations of gender, class and
race produced by young youtubers in Brazil. To do so, the studies of Arriès (1980), Mill
and Jorge (2012), Rosseau (1991) Bourdieu (1192, 1998, 2003) and other researchers will
be used. This is a qualitative research result of ethnographic basis, developed at the Federal
University of Ouro Preto (UFOP). We analyse videos produced by three Brazilian young
youtubers in which they enact situations experienced in the beauty salon. In the selection
of the videos we consider two aspects: the children’s protagonism in the production and the
number of visualizations that they reached. Data was generated through documentary and
content analysis. The conclusions indicate that these young youtubers communicate directly to other children, inserted in digital cultures, about pre-established patterns of beauty, stereotyped
behaviours of social classes and the adultization of childhood. O objetivo desse texto é refletir sobre representações de gênero, classe e raça produzidos por youtubers mirins no Brasil. Para tanto, serão usados os estudos de Arriès (1980), Mill e Jorge (2012), Rosseau (1991) Bourdieu (1192, 1998, 2003) e outros pesquisadores. Trata-se de resultado de pesquisa qualitativa de base etnográfica, desenvolvida na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Analisamos vídeos produzidos por três youtubers mirins brasileiros em que encenam situações vivenciadas no salão de beleza. Na seleção dos vídeos consideramos dois aspectos: o protagonismo das crianças na produção e o número de visualizações que eles alcançaram. A geração de dados se deu por meio de análise documental e de conteúdo. As conclusões indicam que os youtubers mirins comunicam diretamente a outras crianças, inseridas nas culturas digitais, padrões pré-estabelecidos de beleza, comportamentos estereotipados de classes sociais e a adultização da infância. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47416 | ISBN: | 978-989-26-1772-5 (PDF) 978-989-26-1771-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1772-5_8 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
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