Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47416
Title: Geração digital: o que os youtubers mirins do Brasil têm a dizer sobre raça, gênero e classes sociais
Other Titles: Digital generation: what the Brazilian young youtubers have to say about race, gender and social class
Authors: Jorge, Gláucia Maria dos Santos
Keywords: Young Youtuber;Gender Representation;Race Representation;Class Representation;Youtuber Mirim;Representação de Gênero;Representação de Raça;Representação de Classe
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: The purpose of this text is to reflect on representations of gender, class and race produced by young youtubers in Brazil. To do so, the studies of Arriès (1980), Mill and Jorge (2012), Rosseau (1991) Bourdieu (1192, 1998, 2003) and other researchers will be used. This is a qualitative research result of ethnographic basis, developed at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). We analyse videos produced by three Brazilian young youtubers in which they enact situations experienced in the beauty salon. In the selection of the videos we consider two aspects: the children’s protagonism in the production and the number of visualizations that they reached. Data was generated through documentary and content analysis. The conclusions indicate that these young youtubers communicate directly to other children, inserted in digital cultures, about pre-established patterns of beauty, stereotyped behaviours of social classes and the adultization of childhood.
O objetivo desse texto é refletir sobre representações de gênero, classe e raça produzidos por youtubers mirins no Brasil. Para tanto, serão usados os estudos de Arriès (1980), Mill e Jorge (2012), Rosseau (1991) Bourdieu (1192, 1998, 2003) e outros pesquisadores. Trata-se de resultado de pesquisa qualitativa de base etnográfica, desenvolvida na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Analisamos vídeos produzidos por três youtubers mirins brasileiros em que encenam situações vivenciadas no salão de beleza. Na seleção dos vídeos consideramos dois aspectos: o protagonismo das crianças na produção e o número de visualizações que eles alcançaram. A geração de dados se deu por meio de análise documental e de conteúdo. As conclusões indicam que os youtubers mirins comunicam diretamente a outras crianças, inseridas nas culturas digitais, padrões pré-estabelecidos de beleza, comportamentos estereotipados de classes sociais e a adultização da infância.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47416
ISBN: 978-989-26-1772-5 (PDF)
978-989-26-1771-8
DOI: 10.14195/978-989-26-1772-5_8
Rights: open access
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura

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