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https://hdl.handle.net/10316.2/47419
Title: | Robótica pedagógica como meio de engajamento do estudante: algumas aproximações | Other Titles: | Pedagogical robotics as a means of student engagement: some approaches | Authors: | Oliveira, Ortenio Mill, Daniel |
Keywords: | Pedagogical Robotics;Digital Culture;Active Methodologies;Robótica Pedagógica;Cultura Digital;Metodologias Ativas | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | In times of digital culture, in which discussions such as active methodologies
gain strength, robotics emerges as a potential strategy to meet the demands of the
educational field. Marked by a strong discourse for its potential for innovation and student
motivation, pedagogical robotics establishes itself as an active methodology for the learning
of diverse curricular contents, in a multi and interdisciplinary way, and for the constitution
of more engaged learning environments. In this context, aiming to analyse the construction
of knowledge through robotics, the present work presents the identification and observation
of two experiments. It was tried to understand the existent ballast between pedagogical
experiences involving the robotics and the constructivist theories ( Jean Piaget), sociointeractionist
(Lev Vygotsky) and constructionist (Seymour Papert). Pedagogical robotics was
presented as: a) methodology for technological education (experience 1), in which we
intend to teach concepts inherent to robotics (electronics, programming, logic, etc.); and b)
as a way of implementing proposals for pedagogy by projects, as a means of articulating
disciplinary and motivation to learn scientific concepts. It was observed that the assembly
of the devices, their programming and tests help students to develop psychomotor, cognitive
and affective, especially in function of their potential socialization (feeling of belonging,
interest, engagement, involvement and collaboration). Em tempos de cultura digital, em que ganham forças discussões como as metodologias ativas, a robótica emerge como estratégia potencial para atender às demandas da área educacional. Marcada por um forte discurso pelo seu potencial de inovação e de motivação do estudante, a robótica pedagógica instala-se como metodologia ativa para o aprendizado de diversos conteúdos curriculares, de modo multi e interdisciplinar, e para a constituição de ambientes de aprendizagem mais engajada. Nesse contexto, objetivando analisar a construção do conhecimento por meio da robótica, o presente trabalho apresenta a identificação e observação de duas experiências. Buscou-se compreender o lastro existente entre experiências pedagógicas envolvendo a robótica e as teorias construtivista ( Jean Piaget), sociointeracionista (Lev Vygotsky) e construcionista (Seymour Papert). A robótica pedagógica foi apresentada como: a) metodologia para educação tecnológica (experiência 1), em que busca-se ensinar conceitos inerentes à robótica (eletrônica, programação, lógica, etc.); e b) como forma de implementar propostas de pedagogia por projetos, como meio de articulação disciplinar e motivação para a aprendizagem de conceitos científicos. Observou-se que a montagem dos dispositivos, sua programação e testes auxiliam no desenvolvimento psicomotor, cognitivo e afetivo dos alunos, especialmente em função do seu potencial de socialização (sentimento de pertença, interesse, engajamento, envolvimento e colaboração). |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47419 | ISBN: | 978-989-26-1772-5 (PDF) 978-989-26-1771-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1772-5_11 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
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