Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/89449
Title: A didática como desafio permanente: inteligências, perfis e métodos
Other Titles: Didactics as a permanent challenge: intelligences, profiles and methods
Authors: Domingues, João
Keywords: learning;didactics;forgetting;intelligences;memories;methods;profiles;aprendizagem;didática;esquecimento;inteligências;memórias;métodos;perfis
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: This reflection revolves around the concepts of “multiple intelligences”, “memories”, “learning profiles” and “teaching / learning methods”, from the point of view of the teacher. It aims at equating and relating what a teacher is supposed to know and be aware of when it comes to the process and structure of human knowledge with what is, therefore, expected of teachers, their performance, the resources and learning methods they use. That is today’s biggest teaching challenge, which demands a continuously changing didactics.
A reflexão que aqui se apresenta desenvolve-se em torno das noções de “inteligências múltiplas”, “memórias”, “perfis de aprendizagem” e “métodos de ensino/ aprendizagem”. Toma-se a perspetiva do professor e pretende-se essencialmente equacionar e relacionar o que é suposto um professor conhecer e ter presente acerca de como se processa e se estrutura o conhecimento no humano, com o que, em consequência disso, se espera da sua atuação e dos meios e métodos de aprendizagem a que recorre; esse é o grande desafio do ensino ainda hoje, que reclama uma didática em permanente reformulação.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/89449
ISBN: 978-989-26-1701-5 (PDF)
978-989-26-1700-8
DOI: 10.14195/978-989-26-1701-5_11
Rights: open access
Appears in Collections:A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_didatica_como_desafio_permanente.pdf649.59 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.